Wednesday, September 29, 2010

lurus @ kurus?

"selamat2 hari raye.salam ucapan untuk semua.aidilfitri kita raikan bersama kesyukuran."

salam buat semua.hehe..

dah nak habis raye ni banyak pulak open house.minggu lepas 2,minggu ni 3.boleh gemuk aku lame2.tapi since balik raye ni berat aku da tambah kot.huhu..bukan banyak pon aku makan.takpe2,nikmat Allah bagi.alhamdulillah.

bile habis puase ni mule la orang berdiet.bukan sebab ape,bajet lari mase raye aritu.tu yang kene diet dengan care puase.tak pon yang tak larat puase makan sehari sekali je.alo2,siannye.dan de je orang menggunekan inisiatif ni untuk kurus.

ade 1 hari tu,aku dok sorang sambil pikir.mase tu aku lepas timbang berat kat klinik.aku pikir,nape makin aku tak makan makin tambah berat badan aku.

puas aku meng'explore' otak aku,baru r terpikir.sebenarnye,kalo kite tak makan lemak2 yang de dalam badan kite akan jadi lemak tepu sebab tak digunakan.so,bile da jadi lemak tepu,makin bertambah berat badan kite.laen pulak kalo kite makan,lemak2 tu akan digunakan mase metabolisme makanan untuk di jadikan tenaga.

sesetengah orang yang lurus,die ikutkan je pe yang orang lain wat.orang kate kalo nak kurus tak yah makan.salah konsep tol.sian organ2 pencernaan dalam badan.rosak jadinye sebab tak digunekan.

dan salah satu konsep yang orang2 lurus pegang untuk kurus dengan care berjogging.jogging tu bukan untuk menguruskan badan tapi sebenarnye untuk me'maintain'kan berat badan kite dengan care yang sihat.

jangan jadi orang yang lurus untuk menjadi orang yang kurus.yang penting makan buah,minum air dan ikut sunah Rasulullah dalam etika makan.insyaAllah,tak perlu menyeksa diri untuk jadi yang lebih baik.

see ya!

p/s--->standard r kalo g open house tak dapat makan.huhu..




~$m0gE dl!mp@h! r@hm@t ALLAH $ent!@$@~

2 comments: